متادون

محلول خوراکی متادون 25 میلی گرم در 5 میلی لیتر ( 250 میلی لیتر)

METHADONE

Oral Solution Methadone 25 mg/5ml ( 250 ml )

 نام ژنریک محصول نام برند محصول شکل دارویی دوز دارو دسته فارماکولوژیک دارودسته درمانی داروتعداد در بسته بندی
متادون-محلول خوراکی5 میلی گرم در میلی لیتر (250 میلی لیتر)مسکن، ضد دردمخدرها1 عدد

موارد مصرف
  • دردهایی شدیدی که نیاز به درمان روزانه ، شبانه روزی ، درمان افیونی طولانی مدت داشته باشد و گزینه های درمانی جایگزین برای آنها ناکافی باشد.
  • درمان اعتیاد به مواد افیونی (هروئین یا سایر داروهای شبیه به مرفین).

پاکسازی از مواد افیونی (هروئین یا سایر داروهای شبیه به مرفین) ، همراه با خدمات اجتماعی و درمانی مناسب.

نحوه مصرف و بهترین زمان مصرف

محلول خوراکی متادون فقط باید توسط متخصصان بهداشت و درمان که در استفاده از مواد افیونی قوی برای درمان درد مزمن آگاهی دارند ، تجویز شود.

فاکتورهای مهم زیر را که متادون را از سایر مسکن های افیونی متمایز می کند در نظر بگیرید:

  • در جذب ، متابولیسم و قدرت ضد درد نسبی متادون ، اختلاف بالایی وجود دارد.
  • مدت زمان اثر ضد درد متادون 4 تا 8 ساعت (بر اساس مطالعات تک دوز) است اما نیمه عمر حذف پلاسما 8 تا 59 ساعت است.
  • با دوز مجدد ، قدرت متادون به دلیل تجمع سیستمیک افزایش می یابد.
  • غلظت پلاسما در حالت پایدار و اثرات ضد درد کامل ، حداقل تا 3 تا 5 روز با تک دوز حاصل نمی شود و ممکن است در بعضی از بیماران طولانی تر شود.

فاکتورهای تبدیل به محلول خوراکی متادون هیدروکلراید:

دوز معادل روزانه معادل خوراکی مورفین خوراکی

میزان تخمین روزانه متادون خوراکی به عنوان درصد از دوز معادل روزانه معادل مرفین

<100 میلی گرم

100 تا 300 میلی گرم

300 تا 600 میلی گرم

600 میلی گرم تا 1000 میلی گرم

> 1000 میلی گرم

20٪ تا 30٪

10٪ تا 20٪

8٪ تا 12٪

5٪ تا 10٪

<5٪

  • برای بیمارانی که دارای یک ماده افیونی واحد هستند ، مقدار کل روزانه فعلی این مواد مخدر را جمع کنید ، آن را با توجه به ضریب تبدیل خاص برای آن مواد مخدر به یک دوز معادل مورفین تبدیل کنید ، سپس دوز معادل مورفین را با درصد مربوطه در جدول فوق ضرب کنید. دوز تقریبی روزانه متادون خوراکیمی باشد.

مقدار کل روزانه متادون حاصل از جدول بالا را تقسیم کنید تا برنامه تعیین دوز مورد نظر را نشان دهد (یعنی برای تجویز هر 8 ساعت ، مقدار کل روزانه متادون روزانه را به 3 تقسیم کنید.

  • برای بیمارانی که دارای رژیم بیش از یک مواد افیونی هستند ، مقدار تقریبی متادون خوراکی را برای هر ماده مخدر محاسبه کرده و مقادیر بالایی را برای به دست آوردن مقدار تقریبی روزانه متادون جمع کنید. مقدار کل روزانه متادون حاصل از جدول بالا را تقسیم کنید تا برنامه تعیین دوز مورد نظر را نشان دهد (یعنی برای تجویز هر 8 ساعت ، مقدار کل روزانه متادون روزانه را به 3 تقسیم کنید).

برای بیمارانی که در حال مصرف محصولات مسکن با مواد افیونی / غیر افیونی با نسبت ثابت قرار دارند ، فقط از اجزای افیونی در تبدیل استفاده کنید.

موارد منع مصرف
  • دپریشن تنفسی (نارسایی ریه ها در تبادل دی اکسید کربن و اکسیژن) قابل توجه
  • آسم برونشی حاد یا شدید در یک محیط بدون نظارت و یا در صورت عدم وجود تجهیزات احیاء
  • موارد شناخته شده یا مشکوک به انسداد دستگاه گوارش ، از جمله انسداد روده

حساسیت (به عنوان مثال ، آنافیلاکسی) به متادون

موارد احتیاط مصرف

خطر مصرف بیش از حد و مرگ ناشی از خطاهای دارویی ، اعتیاد ، سوءاستفاده و استفاده نادرست REMS ، دپریشن تنفسی کشنده ،سندرم ترک مواد افیونی در نوزادان ، خطرات استفاده همزمان سیتوکروم مهار کننده های P450 3A4 ، 2B6 ، 2C19 ، 2C9 یا 2D6 یا قطع P450 3A4 ، 2B6 ، 2C19 یا 2C9 القایی ، خطرات ناشی از مصرف همزمان با بنزودیازپین ها یا سایر دپریشن CNS ، دپریشن تنفسی در افراد با بیماری مزمن ریوی و یا بافراد سالخورده ، کاشتیک و بیماران ناتوان ، سندرم سروتونین با مصرف همزمان داروهای سروتونرژیک ، نارسایی آدرنال ، افت فشار خون شدید ، خطرات استفاده در بیماران با افزایش فشار داخل جمجمه ، تومورهای مغزی ، صدمه به سر و یا اختلالات آگاهی، افزایش خطر تشنج در بیماران مبتلا به اختلالات تشنجی ، ترک کردن ، خطرات رانندگی  ، تداخل در تست آزمایشگاهی

عوارض شایع بالای 10%

اعتیاد ، سوءاستفاده و استفاده نادرست، نارسایی تنفسی کشنده، طولانی شدن QT، سندرم ترک مواد افیونی در نوزادان، تعامل با بنزودیازپین ها و سایر افسردگی های CNS، سندرم سروتونین، نارسایی آدرنال، افت فشار خون شدید، واکنشهای جانبی دستگاه گوارش، تشنج، ترک کردن

شیردهی و بارداری

سندرم ترک مواد افیونی در نوزادان (NOWS) نتیجه ای درمان طولانی مدت با مواد افیونی در دوران بارداری است.

در زنان باردار هیچ مطالعه کافی و کنترل نشده انجام نشده است.

مشکلات کبدی و کلیوی

فارماکوکینتیک متادون به طور گسترده در بیماران مبتلا به نارسایی کبدی مورد بررسی قرار نگرفته است. متادون توسط مسیرهای کبدی متابولیزه می شود. بنابراین ، بیماران مبتلا به نقص کبد ممکن است در معرض خطر افزایش قرار گرفتن در معرض سیستمیک با متادون پس از دوز چند بار قرار بگیرند. این بیماران را با دوزهای پایین شروع کرده و به آرامی معین کنید در حالی که با دقت مراقب علائم تنفسی و سیستم عصبی مرکزی باشید.

فارماکوکینتیک متادون به طور گسترده در بیماران با نارسایی کلیوی ارزیابی نشده است. از آنجا که متادون غیر متابولیزه و متابولیتهای آن در ادرار به میزان متغیر دفع می شود ، این بیماران را با دوزهای پایین تر و با فواصل دوز طولانی تر شروع کنید و به آرامی معین کنید و در حالی که با دقت مراقب علائم افسردگی و سیستم عصبی مرکزی باشید ، معین کنید.

تست های مورد نیاز
بیماران را از نظر دپریشن تنفسی کنترل کنید ، به خصوص در 24 تا 72 ساعت اول شروع درمان و افزایش میزان دوز متادون هیدروکلراید.